Bistro. Wiele
wolnych stolików. Zajmujemy z moim przyjacielem jeden stolik. Ściany
obwieszone - antykami? Czyli o tym, jak łatwo wyjść na chwilę i zaraz wrócić.
Gdybym
mógł rozpocząć narrację od opisu pomieszczenia w którym jestem, to musiałbym
znać się na muzyce. Wtedy pierwsze zdanie byłoby zapisem nutowo-tekstowym
wypełniającego pomieszczenie dźwięku. Dopiero później przeszedłbym do opisu
wizualnego, który zapełniłby puste stoły, wolne miejsca przy ladzie, i te z
widokiem na zewnątrz. Kilku statystów tworzących na żywo prozę życia pewnie bym
pominął lub wykreślił, ale tylko ze względów estetycznych. Brakuje tylko szarych eminencji, które swą
szarością wysublimowałyby rozświetlone i radosne rogi pomieszczenia.
Następuje
dialog. Jako że zajęliśmy miejsca przy
schodach – czyli te najniżej w hierarchii – zaskakujemy eter tematyką. Jest to
zapewne jedna z tych chwil, w których wielkie rzeczy wykluwają się z
hermetycznego opakowania i niewykształconym wzrokiem lustrują o t o c z e n i e. Rozmawiamy. Wypadkowa
tematu stara się trzymać pasa jezdni który wytyczamy, jednakże nieraz wyjeżdża
poza pobocze. Jest w tym trochę heroizmu, muszę przyznać. Czy to dziwne, że rysujemy
szkice przyszłości - używając dość dużej czcionki? To raczej dobrze.
Piwo
się kończy. Przyjaciel stawia kolejne. Zmieniamy miejsce. Podnosimy się w
hierarchii – siadamy przy oknie. Splendor. Rozmawiamy o ludziach. Śmieję się
trochę ostatnio z tych, którzy wyszukali pieniądze w Internecie – pokaż mi
swoją stronę/fanpage a powiem Ci ile zarabiasz, bo to, kim jesteś, przestało
mieć takie znaczenie.
Artysta
zastępujący dzisiaj narożny cień, wygrywa pierwsze akordy. Przy nich każdy
powszedni problem wypada z pięciolinii. Być może nikogo w tym rogu nie ma;
wydawało mi się. Ale przecież jakie ja tam mogę mieć problemy. Żadne. Bo
przecież jeśli mam czelność jakiś mieć, to i tak go nie mam – jest on na tyle
błahy, że znajduje się poza statystykami. Możliwe, że problem też zmyśliłem.
Zauważyłem,
że ściany pomieszczenia w przeszłości odbijały guziki mundurów. Ale przecież
skąd mogę o tym wiedzieć. W trakcie mojego życia mogły one, co najwyżej,
odbijać mały pluton – ziemniaków w mundurkach. Nic więcej. Myślę, że to
porównanie jest adekwatne, ale na końcu języka leży mi puenta. Wychodzimy.
W
drodze powrotnej do domu szukam zaczepki. Awanturuje się wewnątrz z tematami,
które zbuntowały się leżeniem w mojej głowie na półce i czekaniem na
rozpatrzenie. Mały mętlik mi one zrobiły w głowie, czy Majdan – ale taki mniej
drastyczny. Wreszcie koniec wędrówki. Życie to podróż – napisał poczytny
literat, geniusz.
Po
drodze nie smucę się na myśl o tych, którzy właśnie potwierdzili wybór ciasnej
ramy, w której sam im się właśnie namalowałem. Ale przez chwilę gryzłem radość,
która, początkowo smaczna, wypuszcza teraz swą delikatną gorycz, a to mi
wystarczy. Radość to gorzka czekolada – powiedziałby zapewne ten sam poczytny
literat, ale zostawię go już w spokoju. Dodam od siebie – truizm to truizm, nie
geniusz.
Gdybym
mógł zakończyć narrację opisem pomieszczenia, do którego wróciłem, to musiałbym
znać się na muzyce. Wtedy ostatnie zdanie
byłoby zapisem nutowym gry, na niewynalezionym jeszcze instrumencie. Czyli
trochę tak jak z tym tekstem. Nuty są pięknie wypisane na pięciolinii, ale żeby
usłyszeć dźwięk, potrzeba jeszcze odpowiedniego instrumentu; bo na żadnym
instrumencie nie zabrzmi to właściwie. Interpretacja to pięciolinia – zripostował
moje ostatnie zdanie poczytny literat. Ale wtedy zdecydowanym krokiem doszedłem
do domu. Przecież wyszedłem tylko na chwilę – zreflektowałem samego siebie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz